VÄÄNTÖÄ TAKTIIKKAAN
Lenssilähtö
Siftit

AVOTUULEEN TAPAHTUVA LÄHTÖ ON TAVALLINEN IMS- JA LYS-KILPAILUISSA, JOISSA RATAMERKIT OVAT USEIN KIINTEITÄ EIKÄ ENSIMMÄISTÄ MERKKIÄ VOIDA VALITA VASTATUULEEN. AVOTUULILÄHDÖSSÄ PÄTEVÄT SAMAN TYYPPISET LAINALAISUUDET " EDULLISEMMASTA LINJAN PÄÄSTÄ" KUIN LUOVILÄHDÖSSÄKIN, MUTTA USEIN NIITÄ EI YMMÄRRETÄ.

Luovilähdössä linjan edullisempi pää on helppo tunnistaa. Mikäli rata-alue on muuten tasapuolinen, valitaan lähtö edullisemmasta päästä, tai ainakin lähempää sitä päätä, jota tuuli suosii. Avotuulilähdössä on erotettava kaksi tapausta, joissa linjan edullisemman pään valinta tapahtuu eri kriteerein.

H-vene taktiikka
Kun veneet joutuvat jiippaamaan päästäkseen ensimmäiselle merkille, kyseessä on puhdas lenssilähtö. Se vene, joka on edellä tuulen suuntaisilla tikapuilla, saa paremman lähdön. Tässä tapauksessa laivan päästä lähtevä, vaaleampi vene on edellä.

Kyseessä on todellinen lenssilähtö silloin, kun veneet joutuvat jiippaamaan päästääkseen ensimmäiselle kääntömerkille. Tällöin eri päästä linjaa lähtevien veneiden kurssit risteävät ennen kuin ne saavuttavat kääntömerkin. Lähtölinjan edullisemman pään valinta tapahtuu samalla periatteella kuin luovilähdössäkin. Jos kuvittelemme tuulen suuntaiset "tikapuut", se vene, joka on pidemmällä tikapuilla, on edellä. Päinvastoin kuin luovilähdössä, se pää linjaa, josta "tuuli on kauempana", on edullisempi.

Kun veneet voivat ajaa suoraan jiippaamatta ensimmäiselle merkille, kyseessä on sivutuulilähtö, vaikka lähdetäänkin spinaakkerit hulmuten sivumyötäiseen. Tuulen suuntaisilla tikkailla ei ole merkitystä, vaan se vene, joka on lähempänä merkkiä on edullisemmassa asemassa.

Avotuulilähdöissä on tärkeää kokeilla molempia halsseja spinakkeri ylhäällä ennen lähtöä. Siten voidaan varnmistaa, kumpi kahdesta tapauksesta on kysymyksessä. Koita myös ajatella eteenpäin tuulen kehitystä. Kurssi myötäiseen voi muuttua paljonkin tuulen voimistuessa, ja aito myötätuulistartti voi muuttua sivumyötäiseksi. Vastaavasti tuulen heiketessä osuus, joka näytti menevän yhdellä halssilla, muuttuukin jiippailuksi, ja suojan puolen veneet voivat olla edullisemmassa asemassa. Edestakaisin oskilloivassa tuulessa on ennen kaikkea tärkeää lähteä oikealla halssilla, aivan kuten luovilähdössäkin, linjan pään ollessa vähemmän tärkeä tekijä.

H-vene taktiikka
Kun veneet pääsevät ensimmäiselle merkille jiippaamatta, kyseessä on sivutuulilähtö. Se pää
linjasta, joka on lähempänä ensimmäistä
kääntömerkkiä, on edullisempi. Vaalea vene on kirkkaasti tummempaa edellä, vaikka "tuulitikapuilla" ne näyttäisivät olevan tasoissa.


WB-News 1/95